چرا شهید مطهری نسبت به افکار التقاطی حساس بود؟

بعضی از دوستان به شهید مطهری گفته بودند چرا وقت خود را صرف تفسیر گودرزی می­کنی؟ شأن شما بالاتر از این است. ایشان فرموده بود آدم‌­ها مهم نیستند حرف­‌ها و نوشته­‌هایشان که روی جوان‌­ها مؤثر می‌­شود مهم است کسی چه می‌­داند که نویسنده‌­ی این تفسیر یک بچه است این نوشته‌­ها در ذهن جوان‌­ها شبهه ایجاد می‌­کند و من باید جواب این­ها را بدهم.
معلم شهید

به گزارش روابط عمومی بنیاد شهید مطهری به نقل از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ استاد مطهری دانشمندی جامع در علوم مختلف دارای قلمی شیوا و بیانی سلیس بود و هر کجا احساس می­‌کرد حرکتی برخلاف اسلام ناب و انقلاب اسلامی دیده می‌­شود حساسیت خاصی داشت. شهید مطهری رضوان­‌الله علیه همواره مدافع اسلام ناب بود و با تحریف­‌ها و بدعت‌­ها نسبت به اسلام و تشیع با قلم و بیان مبارزه می‌­کرد.

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری در همین رابطه می‌گوید: در اوائل سال 57 بود که روزی اظهار لطف فرموده به منزل حقیر تشریف آوردند، می­‌خواستند به طبقه‌­ی دوم ساختمان با طی چند پله تشریف بیاورند. من احساس کردم که دستشان زیر عبا چیز سنگینی حمل می­کنند. عرض کردم اجازه بدهید کمک کنم. فرمودند نه چیزی نیست، خودم می‌­آورم.

***مقابله شهید مطهری با گروهک فرقان قبل از پیروزی انقلاب***

بعد از نشستن در اتاق دیدم بقچه‌­ای که محتوی مقدار زیادی از جزوات و نوشته­‌های تایپ شده است درآوردند و باز کردند، فرمودند گروهی پیدا شده به نام فرقان که اسمشان را از سوره­‌ی فرقان گرفتند و این جزوه‌­ها نوشته‌­های آن­ها است که دارند آیات شریفه‌­ی قرآن را (سوره‌­ی فرقان را ) تفسیر به رأی می‌­کنند و غالب مطالب تحریفاتی است که انجام می‌­دهند. امروز به دست من تایپ شده‌‌­اش رسید. می‌­خواهم مطالعه کنم و اگر لازم شد جوابش را بنویسم.

بعضی از دوستان به شهید مطهری گفته بودند چرا وقت خود را صرف تفسیر گودرزی می­کنی؟ شأن شما بالاتر از این است. ایشان فرموده بود آدم‌­ها مهم نیستند حرف­‌ها و نوشته­‌هایشان که روی جوان‌­ها مؤثر می‌­شود مهم است کسی چه می‌­داند که نویسنده‌­ی این تفسیر یک بچه است این نوشته‌­ها در ذهن جوان‌­ها شبهه ایجاد می‌­کند و من باید جواب این­ها را بدهم. لذا در آثار قلمی استاد مطهری پاسخ­هايی نسبت به شبهات این گروه دیده می‌­شود و این­ها از آن موقع کینه‌­ی مرحوم شهید مطهری را در دل داشتند. گروه فرقان بعد از پیروزی انقلاب شاخه­‌ی نظامی تشکیل دادند و معتقد بودند که جمهوری اسلامی را آمریکائی­‌ها سرکار آوردند و سران انقلاب نیز عوامل امریکا هستند بدین‌جهت به فکر از بین بردن آن­ها حتی‌­الامکان بودند. اوّل سرلشکر قرنی را ترور کردند سپس شهید مطهری رئیس شورای انقلاب را. هنگامی­که آن مرحوم از جلسه‌­ی شورای انقلاب که در منزل آقای سحابی تشکیل بود برمی‌­گشت پشت فخرآباد به شهادت رساندند.

مقابله شهید مطهری با گروهک فرقان قبل از پیروزی انقلاب / چرا شهید مطهری نسبت به افکار التقاطی حساس بود؟

رئیس گروه فرقان جوانی بود به نام اکبر گودرزی وی وقتی‌که می­‌خواست طلبه بشود رفته بود مدرسه‌­ی مرحوم آیت‌­الله شیخ احمد مجتهدی تهرانی. نقل شد که آقای مجتهدی می­‌فرمود وقتی گودرزی آمد که طلبه بشود چون چهره­‌ی خیلی زشتی داشت دیدم نورانیت ندارد گفتم تو به درد طلبگی نمی­خوری. آن مرحوم عقیده­ اش این بود اگر کسی می‌­خواهد طلبه بشود باید قیافه­ جذّاب و نورانی داشته باشد. فلذا گودرزی رفته بود مدرسه‌­ی دیگر در بازار کمی درس خوانده بود بعد رها کرده بود. منتها جوان با استعدادی بود و قلم خوبی داشت. در بعضی نقاط تهران مانند نازی‌­آباد و جوادیه جلسه‌­ی تفسیر قرآن می­‌گذاشت و نیروهایش را از همین جلسات جذب می­‌کرد و شخصیت­‌ها و علماء انقلابی را آمریکایی می‌­دانستند و معتقد به حذف فیزیکی آن­ها بودند. ایشان و رفقایش آدم­‌های کج­اندیش بودند و با انقلاب شدیداً مخالفت می‌­کردند که دستشان آلوده به این جنایت‌­ها شد. شنیدم وقتی دستگیر شدند از خانه­‌ی تیمی این­ها پول زیادی کشف شد معلوم نبود این همه پول را از کجا آورده بودند. بعضی از این­ها که جرمشان سنگین بود مرتکب قتل شده بودند و افراد مؤثر گروه ازجمله اکبر گودرزی پس از محاکمه اعدام شدند و ظاهراً برخی توبه کرده اصلاح شده بودند آزاد شدند.

***حساسیت شهید مطهری نسبت به انحرافات جلال گنجه‌ای ***

مورد دوم در ایام بحران انقلاب (قبل از پیروزی) تلفن منزل زنگ خورد. برداشتم دیدم حضرت آقای مطهری است. فرمودند شنیدم در منطقه‌­ی شما (منطقه­‌ی 6 تهران میدان هفت تیر و سهروردی) فردی به نام جلال گنج‌ه­ای سخنرانی می‌­کند و جوان­‌ها جمع می­‌شوند پای منبر ایشان و صلاح نیست ادامه بدهند ایشان آدم منحرف است و جوان­‌ها را اغوا می‌­کند، ببینید چه کار می­‌کنید.

مقابله شهید مطهری با گروهک فرقان قبل از پیروزی انقلاب / چرا شهید مطهری نسبت به افکار التقاطی حساس بود؟

بلافاصله تحقیق کردم دیدم موضوع صحت دارد همان شب رفتم به آن مسجد دیدم جمعیت زیادی که اغلب جوان‌­ها هستند اجتماع کرده­‌‌اند. سخنران مزبور آمد شروع کرد به صحبت و مقداری از الفاظ و شعارهای متداول چپی­‌ها جامعه­ بی­ طبقه‌­ی توحیدی و امثال این قبیل سخنان مطرح کرد (ظاهراً چون دید من آنجا هستم مقداری حرف­‌هایش را تعدیل کرد و الا شنیدم دو شب قبل که سخنرانی کرده بود مطالب انحرافی صریحی گفته بود) من با هیئت امناء مسجد صحبت کردم که مگر شما نمی­‌خواستید در مسجد تعمیر و نقاشی داشته باشید شروع کنید و ادامه‌­ی این جلسه­‌ی سخنرانی صلاح نیست و آن­ها هم طبق گفته­‌ی من عمل کردند. این آقای جلال گنجه‌­ای با پیروزی انقلاب فرار کرد به خارج از کشور و رسماً به منافقین پیوسته ظاهراً در فرانسه به سر می­ برد. منظور از نقل این دو خاطره این­که استاد شهید مطهری در این قبیل موارد بیش از هر کس احساس مسئولیت می­‌کرد. همان­طور که در ردّ ماتریالیسم دیالکتیک در مقابل ملی­‌گراها و سایر مکاتب الحادی و انحرافی کتاب می­‌نوشت در مورد منافقین و التقاطیون نیز این­ چنین حساس بود.

منبع: کتاب خاطرات آیت‌الله محسن مجتهد شبستری ، مرکز اسناد انقلاب اسلامی