نگاهی به طرح مطالعاتی «عالم مطهر»

درباره مطالعه آثار استاد شهید مرتضی مطهری در حوزه های علمیه و دانشگاه ها، هسته های مطالعاتی تاکنون شکل گرفته است که از ضعف و قوت هایی برخوردار بوده است.
نگاهی به طرح مطالعاتی «عالم مطهر»

به گزارش روابط عمومی بنیاد شهید مطهری به نقل از خبرگزاری حوزه، گستره ی فعالیت ها و مطالعات بینش اسلامی با توجه به نیازی که جامعه اسلامی حس می‌کند اندک است و لازم است برای اینکه اکثر مردم جامعه از سطح فکری بالایی برخوردار باشند، روی به مطالعه‌ آثار اندیشمندان دینی که شهید مطهری در رأس آنان قرار دارد بیاورند. لذا در سطح مجامع علمی مانند حوزه های علمیه به مراتب این ضرورت بیشتر درک می شود، زیرا اسلام شناسی وظیفه اصلی  قشر فرهیخته روحانیت است که با توجه به نوع دستگاه آموزشی بلند مدت، نیاز است اسلام شناسی دقیق و زودبازهی طراحی گردد و آن هم مطالعه دین از دیدگاه مجتهدی جامع الشرایط که به اسلام بادیدگاه حداکثری نگاه می کند.

این گزارش با اشاره به مقدمه و مبانی نظری طرح عالم مطهر می افزاید: می توان رسالت طلاب را در سه حیطه؛ «شناخت دین»، «عمل به دین» و «اقامه به دین» تقسیم کرد. مبنای عمل و اجرای دین، شناخت می باشد. شناخت اسلام در سه حیطه ی اعتقادی و اخلاقی و قانونی(فقهی) می باشد. زمانیکه مبانی اعتقادی انسان تصحیح شود، اخلاق مداری وقانون مداری در شخصیت اسلامی و ایمانی انسان نقش می گیرد و تقویت این مدار سبب تقویت روحیه ی ایمانی انسان خواهد شد. استاد مطهری که از معدود اسلام شناسانی است که مجموعه آثار وی، نمایشگر نظام فکری کامل اسلام است و بهترین مجموعه ای است که با زبانی ساده و شیرین می تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند و سطح واقعی از معارف دینی را به آن منتقل کند.

 طرح عالم مطهر

بر اساس این گزارش: طرح مطالعاتی آثار استاد شهید مرتضی مطهری موسوم به «عالم مطهر» از شهریور سال ۱۳۹۹ شروع به فعالیت کرد. در وهله اول تشکیلات طرح پایه ریزی شد و اعضای اصلی طرح متشکل از حجج اسلام سید محمدمهدی یحیی زاده، علی فالح، محمد حسین جلیلی، علیرضا غلامعلی و محمد کبریتی است.

این گزارش افزود: با توجه به شرایط کرونایی و اجرای مجازی طرح، به طور منظم هر هفته از مهرماه جلسات این تشّکل برگزار شد و برنامه های فرهنگی مجازی و تولید محتوای لازم، دستاورد این جلسات بود.

طرح عالم مطهر  در سه بخش «سخت افزاری»، «عملیات فرهنگی» و «نظارت و برنامه ریزی» هدف گذاری شده است، بطوریکه در بخش سخت افزاری کارهای اجرایی و میدانی از قبیل خرید کتاب و پست مرسوله کتب به سایر نقاط  کشور می باشد.

این گزارش حاکی است: با توجه به اینکه سیر محتوای طرح، توسط معاونت تهذیب حوزه های علمیه طراحی شده است و با شروع هفته پایانی مهرماه تا هفته اول آبان اطلاعیه فراخوان ثبت نام در کانال معاونت تهذیب اعلام شد که بیش از ۹۰ نفر در این طرح شرکت کردند که در واقع ۶۰ درصد طلاب مدرسه را تشکیل می دهد. البته پایه های اول و دوم و سوم مشارکتی بالای ۹۰ درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه‌نیوز، آیین افتتاحیه طرح با سخنرانی حجت الاسلام زادحسینی مدیر مدرسه برگزار شد و امید است در هفته دوم آبان ماه لیست کتب سفارش داده شده در طرح مشخص و با تخفیف ویژه در اختیار متقاضیان قرار بگیرد.

فعالیت های مجازی

این گزارش می افزاید: تا کنون در چهار بخش «استاد در نگاه بزرگان»، «یادداشتها»، «پادکست» و «کلیپ فرهنگ سازی» ۳۵ اثر در قالب ارائه به فضای مجازی تهیه شده است که در بخش استاد در نگاه بزرگان به بررسی شخصیت ممتاز علمی و جامع استاد مطهری از دیدگاه صاحبان آراء و اندیشه اسلامی همچون امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، علامه طباطبایی و علامه مصباح یزدی پرداخته شد تا شناخت و معرفت کافی نسبت به نویسنده ی این آثار برای متقاضیان حاصل شود. در بخش یادداشتها، به بیان نکات کلیدی و برجسته در آثار پرداخته شد، مانند تعریف صحیح از مفاهیم دینی که در آثار استاد به وفور به چشم می خورد و در نهایت در بخش پادکست و کلیپ نیز از بیانات معظم له استفاده گردیده است.

مسابقه

این گزارش در بخش دیگری از مطالب خود پیرامون اجرای طرح عالم مطهر به موضوع مسابقه می پردازد، بطوریکه در بخش فرهنگی برای کتاب «سیری در سیره نبوی(ص)» یک مسابقه طراحی گردید که به برندگان جوایز نفیسی اعطا گردید.

برگزاری کلاس

بر اساس این گزارش: با توجه به اینکه در مرحله اول طرح، کتب سیره و تاریخ استاد مطهری مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت، جلسه ای با حجت الاسلام والمسلمین قائد رحمتی از اساتید مطرح در عرصه مطالعات شهید مطهری به صورت آنلاین با موضوع نگاه استاد مطهری به مسئله تاریخ و اهمیت تاریخ پژوهی با حضور بیش از ۳۰ نفر از طلاب برگزار شد.

برگزاری یادبود شهید مطهری

این گزارش خاطرنشان می‌کند، از دیگر برنامه های مرتبط با استاد شهید مرتضی مطهری برگزاری مراسم بزرگداشت این استاد مجاهد بود که به صورت حضوری و آنلاین با رعایت شیوه نامه های بهداشتی با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین انبیایی با موضوع تبیین ضرورت مطالعه آثار شهید مطهری و برجستگی های بی نظیر شهید سخنرانی کرد.

تشکیل دوره دوم شورای عالم مطهر

این گزارش می افزاید: با پایان دوره اول تشکیلات شورای «عالم مطهر» در تیر ماه سال ۱۴۰۰ اعضای دوره دوم «شورای عالم مطهر» از جمله؛ «مسئول طرح : محمد کبریتی»، «معاونت اجرایی : محمدحسین جلیلی»، «معاونت نظارت و ارزیابی و مدیریت راهبردی : محمدعلی سروریان –مهدی زارع بیدکی»، «معاونت فضای مجازی و رسانه : مسیح جاودان – محمد موسوی رودبار» و «معاونت برنامه ریزی آموزشی : علی رضایی – علی سعیدی آریا» انتخاب شدند. با تشکیل شورای جدید جلسات منظم هفتگی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، با فرارسیدن ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبد الله الحسین(ع)، مسابقه ای از برگزیده  کتاب حماسه حسینی به صورت مجازی برگزار شد و منتخبین در مراسم افتتاحیه طرح مطالعاتی مورخ ۲۶ مهرماه سال جاری مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند.

این گزارش ادامه داد: با فرارسیدن فصل ثبت نام سال جدید، تمامی اطلاعیه ها توسط ستاد ویژه ثبت نام و تبلیغات شورای عالم مطهر پیگیری و در بسترهای مختلف مجازی به روز رسانی شد و تمامی افراد پایه های یک و دو شرکت کرده‌اند. با توجه به محدودیت های تردد و شرایط قرنطینه در فضای عمومی مدرسه، شورای عالم مطهر بر آن شد تا همچون سال گذشته اقدام به ثبت نام برای خرید کتاب کرده و با ساماندهی آن‌ها، کتب شهید مطهری در موعد مقرر به دست طلاب رسید.

رشد سه برابری قیمت آثاراستاد مطهری(ره)

این گزارش حاکی است: در این دوره با توجه به رشد سه برابری قیمت آثار شهید مطهری نسبت به سال گذشته و در مضیقه بودن طلاب با رایزنی های که با مسئولین انتشارات صدرا صورت گرفت و مجموع پانزده عنوان از کتب از چاپ های قدیم دراختیار ما قرار داده شد که قیمت مناسب تری نسبت به چاپ های جدید داشت و این افزایش قیمت به گونه ای بود که حتی تخفیف ۵۰ درصدی هم دردی را دوا نمی کرد. بعد از پیگیری های مقدماتی از ثبت نام و سفارش کتاب به مناسبت شروع طرح مطالعاتی، در تاریخ ۲۶ مهرماه شاهد مراسم افتتاحیه دوره جدید طرح مطالعاتی آثار استاد مطهری  بودیم.

تهیه و تنظیم /اکبرپوست چیان