علل دین‌گریزی از دیدگاه شهید مطهری

شهید آیت‌الله مطهری در کتاب «حکمت‌ها و اندرز‌ها ۱ و ۲» نکاتی درباره دین‌گریزی افراد بیان کرده‌اند که در این مجال مروری بر آن خواهیم داشت.
دسترسی به آثار شهید مطهری در یک ربات تلگرامی

مردم در حال جهالت از هيچ‌چيز استفاده كامل نمى‏‌كنند حتى از دين. منشأ بسيارى از بى‏‌دينى‌ها بى‏‌علمى و آشنا نبودن به تعليمات الهى است.

قرآن كريم درباره كسانى كه منكر قرآن بودند اين طور مى‏‌فرمايد: «بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ وَ لَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ كَذلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ‏» (یونس:۳۹) يعنى اين گروه چيزى را منكر شدند و نسبت جعل و افتراء به آن دادند كه آن را به درستى ندانسته و نفهميده‏‌اند و حقيقت آن چيز بر آن‌ها كشف نشده است.

گذشتگان هم كه منكر نبوت انبيا بودند روى همين جهت بوده، يعنى روى اصل نادانى و بى‏‌اطلاعى بوده است. امروز پاره‌‏اى از مردم روى بى‌‏اطلاعى از اصول و مبانى محكمِ مسئله خداشناسى، راه ماديت را مى‏‌پيمايند و خيال مى‌‏كنند دليل اساسى و منطقى بر اين موضوع نيست.

البته اين از آن ‏جهت است كه اطلاعاتشان در اين مسئله منحصر بوده به آنچه از عوام‌الناس شنيده يا در كتب عاميانه خوانده‌‏اند، يا آن كه ابزار فكرى آن‌ها وافى نبوده است [تا] حقيقت مطالبى كه در كتب محققين الهيين مسطور است درك كنند.

منبع: کتاب «حکمت‌ها و اندرزها ۱ و ۲» جلد ۲۲ صفحه ۳۰۸ و ۳۰۹