شناسه متن : 213
1393/2/18 - 20:00 2014-05-08 20:00:00
دکتر عمر شهاب، مدرس دانشگاه و کالج اسلامی و مدیر تشکل اهل البیت(ع) در اندونزی، بین سال‌های 1976 تا 1981 میلادی، بیش از 5 سال در حوزه علمیه شهر مقدس قم در رشته علوم قرآنی و تفسیر مشغول به تحصیل بوده است. وی همزمان تحصیلات تا مقطع دکتری را در دانشگاه‌های اندونزی ادامه داده  و در عین حال وظیفه تبلیغ و وعظ در مجالس مذهبی، اعم از شیعیان و اهل تسنن و پیگیری امور حقوقی و قضایی تشکل اهل البیت(ع) را نیز بر عهده داشته است.

او كه متولد 1960 است، در گفت‌وگو با ما از سابقه اولین آشنایی بنده با افکار شهید مطهری می گوید كه مربوط به قبل از انقلاب اسلامی ایران بوده است. در ادامه صحبت‌های دكتر عمر شهاب را در مورد نحوه آشنایی‌اش با افكار شهید مطهری و ترویج آن در كشور اندونزی می‌خوانید.
دکترعمر شهاب مدرس کالج اسلامی اندونزی – مؤسسه الهدی:

شهيد مطهری بهترين مفسر اسلام ناب است

دکتر عمر شهاب، مدرس دانشگاه و کالج اسلامی و مدیر تشکل اهل البیت(ع) در اندونزی، بین سال‌های 1976 تا 1981 میلادی، بیش از 5 سال در حوزه علمیه شهر مقدس قم در رشته علوم قرآنی و تفسیر مشغول به تحصیل بوده است. وی همزمان تحصیلات تا مقطع دکتری را در دانشگاه‌های اندونزی ادامه داده و در عین حال وظیفه تبلیغ و وعظ در مجالس مذهبی، اعم از شیعیان و اهل تسنن و پیگیری امور حقوقی و قضایی تشکل اهل البیت(ع) را نیز بر عهده داشته است. او كه متولد 1960 است، در گفت‌وگو با ما از سابقه اولین آشنایی بنده با افکار شهید مطهری می گوید كه مربوط به قبل از انقلاب اسلامی ایران بوده است. در ادامه صحبت‌های دكتر عمر شهاب را در مورد نحوه آشنایی‌اش با افكار شهید مطهری و ترویج آن در كشور اندونزی می‌خوانید.

 

اولين برخورد با انديشه‌هاي شهيد مطهري در ايران

زماني كه در ايران دانشجو بودم، مقاله‌‌ای از استاد مطهری در مجله «زن روز» مطالعه کردم. استاد در آن مقاله موضوع «حقوق زن در اسلام»را به‌خوبی مورد بحث قرار داده بودند. همان مقاله جاذبه و علاقه عجیبی نسبت به استاد در من ایجاد نمود. پس از آن، مطالب استاد مطهری پیرامون حقوق زن را بطور کامل مطالعه كردم.

در آن دوران مطالب زیادی در مورد شخصیت و آثار استاد مطهری را می‌شنیدم، اما بیش از همه روش تدریس، سادگی و صراحت قلم و بیان و خصوصیات اخلاقی استاد زبانزد همه طلاب بود.

در دوران جوانی، شبهات و سئوال‌های زیادی، به‌خصوص در مورد زنان و حقوق آنان از جمله، تبعیض حقوق زن و مرد در تعدد زوجات و ارث و اداء شهادت، وظایف همسری و.... در ذهن من خطور می‌کرد، به همین علت کتاب «نظام حقوق زن در اسلام»، بیشترین تأثیر را برای بنده برجای گذاشت. به اعتقاد بنده اینها مسائلی بودند که واقعاً در جامعه سئوال برانگیر و مهم بودند و لازم بود پاسخ‌های مناسبی برای آنها ارایه می‌شد؛ به‌ویژه اینکه رسانه‌ها و محافل غربی هم بع‌طور مکرر با طرح این موضوعات در بین جوانان، به شبهات و ابهامات خود بر علیه حقوق زن در اسلام دامن می‌زدند.

 

بسط افكار شهيد مطهري در مورد زن ضروري است

طلاب و جوانان زیادی در بدو پیروزی انقلاب اسلامی مانند بنده، مایل بودند که بتوانند به این شبهات و ایرادات پاسخ بدهند. درست در همان دوران، استاد مطهری با تبحر و تخصص خاصی که از آن برخوردار بودند، پاسخ‌های فوق‌العاده دندان‌شکنی به همه معاندین و شبهه‌افکنان پیرامون حقوق زن و مرد در اسلام ارایه نمودند. هنوز هم آن پاسخ‌ها به‌طور جامع و مانع جوابگوی سئوال‌ها و شبهات جوانان امروز در این موضوع است.

بنده شخصاً از مطالب استاد در زمینه‌های مختلف در حوزه تحقیقات و تدریس بهره می‌گیرم؛ در عین حال معتقدم علما و نویسندگان متعهد بایستی موضوع حقوق زن را بسط و گسترش دهند و اندیشه شهید مطهری در این موضوع باید بازنویسی و باز نشر گردد.

در اوایل انقلاب اسلامی دسترسی به آثار شهید مطهری چندان آسان نبود، و ما کتاب‌های ایشان را دستفروش‌ها خریداری میکردیم، اما پس از شهادت ایشان آثار زیادی از ایشان ترجمه و منتشر گردید.

 

تأثير حماسه حسيني بر من

دومین کتابی که از استاد مطهری مرا شیفته و تحت تأثیر خود نمود، کتاب «حماسه حسینی» بود. استاد مطهری در این اثر فوق العاده، با جرأت تمام نظریه‌ای را مورد بحث قرار میدهد، که خیلی از علماء با آن مخالف بودند. ایشان در آن کتاب راه، هدف و ماهیت قیام امام حسین(ع) را بخوبی تبیین وتشریح می‌نماید.

از دیگر آثار ارزشمند، قابل تأمل و بسیار تأثیرگذار استاد، می‌توان به کتاب «عدل الهی» اشاره نمود. و البته کتاب نفیس «خدمات متقابل ایران و اسلام» می‌باشد، که در واقع تأثیر اسلام در فرهنگی ایران را بطور مبسوط مورد بحث قرار می‌دهد.

گفتنی است که هریک از آثار استاد در جای خود از قدرت تأثیرگذاری ماندگاری برخوردار هستند که مجال بیان آن‌ها نیست.

 بنده با توجه به آثار متعددی که از استاد مطهری مطالعه نموده‌ام، تأكيد مي‌كنم، آنچه که استاد را از سایر علماء و اندیشمندان اسلامی متمایز می‌کند، همین ویژه‌گی آثار استاد می‌باشد. به عبارت دیگر سادگی بیان، روش عقلانی و اقنایی طرح مباحث، صراحت در گفتار و پرهیز از درگیرشدن با اصطلاحات سنگین فلسفی را می‌توان از شاخصه‌های ویژه‌گی آثار استاد مطهری نام برد.

 

دلايل كهنه نشدن آثار شهيد مطهري

استاد مطهری در بهره‌گیری از اسناد تاریخی اسلامی و نظرات سایر علما و نهایتا تبیین و تحلیل و تفسیر دیدگاه‌های متفاوت، از تبحر و چیرگی خاصی برخوردار بودند. همین شاخصه نیز باعث درک بیشتر مفاهیم آثار استاد برای مخاطبان بوده است. خوانندگان آثار استاد مطهری، عظمت قرآن و عصمت و منزلت اهل البیت(ع) را با صلابتی مثال زدنی در کتاب‌های ایشان مشاهده می‌کنند؛ و این خصوصیات را در بین سایر علماء اسلام به ندرت می‌توان سراغ داشت. این‌ها همه از جمله دلایلی هستند که آثار استاد در مرور زمان کهنگی نمی‌پذیرند؛ زیرا اسلامی را که شهید مطهری معرفی نموده است، اسلام پیشرو، منطبق با مطالبات و مقتضیات زمان است.

به همین علت، چنانچه آثار استاد در هر کشوری، به هر زبانی و در هر زمانی ترجمه شود، بی‌شک برای مخاطبان خود کاملا  مفید و قابل بهره‌برداری خواهد بود.

بخوبی می‌دانیم که در بین علماء اسلام همیشه یک جدال علمی وجود داشته است؛ یک جریان قائل به نسبیت و حدیث است و جریان دیگر به عقل و اندیشه اهمیت ویژه‌ای می‌دهد. آراء این دو جریان هرگز قابل جمع نبودند. اما استاد مطهری با مهارت هرچه تمامتر آراي این دو جریان را تلفیق و تجمیع كرد. به همین علت آثار شهید مطهری در هر زمان و به هر زبان قابل فهم و مورد پذیرش قرار خواهد گرفت. کتاب‌های استاد را می‌توان راه حل درست و مناسب برای نجات کسانی که در چنگال ماتریالیسم، کمونیسم و امپریالیسم گرفتار شده‌اند، معرفی نمود. همچنین برای کسانی که هنوز درگیر سنت هستند و نوگرایی را قبول ندارند. به عبارت دیگر میتوان کتاب‌های استاد را «صالِحٌ لِکُلِّ زَمان و مَکان» نام برد.

آثار ایشان به علت محتوای غنی و اطلاعات جدید اسلامی، بسیار مورد علاقه اقشار فرهنگی، علماء و اندیشمندان اندونزیایی بوده و خواهد بود.

در یک عبارت کوتاه می‌توانیم استاد مطهری را بزرگترین و حتی بهترین مُفسر اسلام ناب معرفی نماییم. چون افکار استاد مطهری انسان را به سوی اسلام راستین هدایت می‌کند. اندیشه استاد مطهری، اندیشه‌ای پاک، سالم و صالح است که ضمن پرهیز از جدال باطل بین مذاهب، بر صلح و تعامل و گفتمان متقابل تأکید دارد.

انتهای پیام

دیدگاه ها